Historia
Kalendarz prac
Postęp prac
Informacje
Zbiory
Katalog
Bieżące
Zapowiedzi
Kalendarium
Archiwum
Teksty
Zdjęcia
Strona główna
Aktualności O projekcie Muzeum Wystawy Artykuły i recenzje Dla mediów Galeria Kontakt Konkursy i przetargi BIP



Michał Browarski
WIARA -NATURA - WOJNA

5 - 16 marca. Wystawa fotografii Michała Browarskiego. Wernisaż we wtorek 4 marca 2008, godz. 17.00

Michał Browarski

Członek Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Dziennikarzy w Brukseli. Fotoreporter magazynu "Polska" (lata 70. - 80.). Fotografik wielu warszawskich teatrów (1980-1990). Współpracował z magazynem "LOT - Kalejdoskop" oraz Tokijską Agencją Prasową. Fotografią pejzażową zajmuje się od 30 lat. Członek redakcji „Kontratekstów".

Wystawy indywidualne:

  • 1981 "Pielgrzymi" 1981, Chicago, USA

  • 1991 "Kolor pejzażu", "Stara Galeria" ZPAF, Galeria "Kodak", Warszawa

  • 1992 "Afganistan 1992 - czas pokoju, czas wojny", "Stara Galeria" ZPAF, Warszawa

  • 1993 "Afganistan 1992 - czas pokoju, czas wojny", Muzeum Etnograficzne, Groningen, Holandia

  • 1995 "Pejzaże morza Bałtyckiego", Galeria "Kodak", Warszawa

  • 1998 "Krajobrazy nieba",Galeria Uniwersytetu Warszawskiego

  • 1998 "Kolor Bałtyku", "Stara Galeria" ZPAF, Warszawa

  • 2001 "Wiara-natura-wojna","Stara Galeria" ZPAF, Warszawa

  • 2003-2004 "Portret morza - symetria i kolor", Centralne Muzeum Morskie, Gdańsk

  • 2005 Dyplom Ministra Kultury R.P. za całokształt twórczości.

  • 2005 "Chopinowskie Mazowsze"- wystawa w ramach XV koncertu Chopinowskiego w Mazowieckim Centrum Kultury, Warszawa

  • 2007 "Raj jeszcze nie (utracony)"- Mazowieckie Centrum Kultury, Łazienki Królewskie, Stara Pomarańczarnia, Dni Mazowsza, Galeria Stara Praga,, Nagroda Specjalna Ministra Kultury.

Jego prace znajdują się w zbiorach: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, Ministerstwa Ochrony Środowiska w Warszawie, prywatnych kolekcjach w USA, Kanadzie, Holandii i Polsce.

 

Wystawa WIARA - NATURA - WOJNA (za: www.kontrateksty.pl)

Jej "mansjon pierwszy", by użyć rzeźbiarskiego terminu teatralno-ołtarzowego, nosi tytuł "WIARA". Budują go obrazy wędrówki polskich pielgrzymów, którzy przemierzając krajobraz PRL-owskiej rzeczywistosci idą na spotkanie z Jasnogórską Panną, duchową Królową Polski. Nie jest to droga łatwa i przyjemna. Jak każda droga do prawdziwej wolnosci. Jest rok 1981. Rok trudny, pełen wyrzeczeń. Dlatego strudzone ciało często nie wytrzymuje porywów ducha. Dlatego morzy sen, prawdziwy sen zmęczenia. Ale te obolałe nogi pielgrzyma, ta drzemka w trawie z ręką zacisniętą wokół oczu - oznaką trudu i poświęcenia to tylko jedna strona pielgrzymki. Drugą wypełnia radosć i natchnienie. Radosć zbiorowa - sygnał energii, której nie brak Polakom. Natchnienie zaś, spotęgowane siłą modlitwy, to objaw totalnego wybuchu wiary. Ten Ruch Serca i Rozumu, co utrwalił obiektyw Michała Browarskiego, zapowiada zwycięstwo. Na murach Częstochowy pojawił się bowiem w serii plakatów i napisów, godny następca księdza Kordeckiego - Polski Papież.
A za nim - pierwsze sztandary "Solidarnosci" ... Wiara nie jedno ma imię ...

„NATURA" - drugi mansjon fotograficznego poliptyku Michała Browarskiego - przykuwa
uwagę nie tylko wyrafinowaną introspekcją "malarza morza". Ta fascynująca gama błękitów, bieli, czerwieni, szarości, zieleni, a nawet czerni, to przestrzeń wodna polskiego morza, któremu wprawdzie ślubowaliśmy wierność ("będziem ciebie wiernie strzec"), ale co do którego bywamy zgodni co do jego "nieatrakcyjności". Tymczasem, zdjęcia Browarskiego przeczą temu stereotypowi. Porywa nie tylko muzyka fal Bałtyku (niebiesko-błękitnych i rdzawo-czerwonych), ale przede wszystkim jego charakter. Plaże, wydmy, kamienie, wodorosty nie mówiąc już o chmurach nadbałtyckich, wypełniają kadry artystycznej fotografii Browarskiego. Natura jest - ciągle odkrywaną tajemnicą.

Z "WOJNĄ" - trzecią częścią tryptyku ołtarza fotograficznego Michała Browarskiego - jest podobnie, ale i bardzo różnie. Zwłaszcza, kiedy znakomity obserwator ludzi i ich zachowań decyduje się na pokazanie WOJNY... BEZ WOJNY. Browarski, uparty wędrowiec po afgańskich bezdrożach pokazuje nam wizję wojny całkowicie unikatową. Przedstawia zaplecze krwawego frontu działań wojskowych. Wybiera sytuacje codzienne, zwyczajne. Zwraca uwagę na najsłabszych i najbiedniejszych, którym zostaje modlitwa i nadzieja, kiedy brak chleba. Browarski, jako chyba jedyny, zanotował niepokoje, frustracje i tragedie najmłodszych mieszkańców Afganistanu, dzielnych obrońców kraju w nierównej walce z sowieckimi najeźdźcami. I kiedy skonstatujemy, że Afganistan obronił się dzięki WIERZE i NATURZE, naturze wolnego człowieka, wtedy jasnym się staje, dlaczego tak polska wizja świata współgra o daleki Afganistan.

Krzysztof  Miklaszewski


   Centrum jest instytucją finansowaną ze środków Samorzadu Województwa Mazowieckiego Copyright 2006 MCSzW "Elektrownia" w Radomiu